Przyjmowanie oraz załatwianie spraw
ZASADY WSPÓŁPRACY RODZICÓW Z PORADNIĄ
Wynikające ze Statutu Poradni
- Z oferty poradni mogą korzystać dzieci oraz rodzice dzieci uczących się na terenie powiatu opolskiego.
- W poradni można otrzymać specjalistyczną pomoc w zakresie:
- diagnozy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej możliwości rozwojowych dziecka, - indywidualnej terapii psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej na terenie poradni, konsultacji indywidualnych dla dzieci z problemami emocjonalnymi np. nieśmiałe, zahamowane oraz z problemami w zachowaniu typu nadpobudliwość psychoruchowa, agresja itp.,
- wsparcia dla rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych(porady indywidualne dla rodziców),
- doradztwa zawodowego dla młodzieży kończącej gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalne .
- Zgłoszenie dziecka do Poradni jest dobrowolne – na wniosek rodzica lub opiekuna prawnego.
- Jeśli dziecko było badane na terenie innej poradni konieczne jest dostarczenie dokumentacji(wyniki badań, wcześniejsze opinie).
- Zgłoszenie na badanie lub konsultację dziecka w Poradni można otrzymać w sekretariacie lub pobrać na stronie internetowej www.pppopole.pl(zakładka wzory druków).
- We wniosku konieczne jest podanie danych dziecka, telefonu kontaktowego, państwa oczekiwań oraz powodu zgłoszenia w celu wstępnego ustalenia rodzaju diagnozy.
- O terminie badania lub konsultacji rodzice są informowani listownie lub telefonicznie.
- W sytuacji konieczności zmiany terminu wizyty prosimy o kontakt z placówką w celu ustalenia innego terminu.
- Pomoc w poradni udzielana jest bezpłatnie.
ZASADY ORGANIZOWANIA TERAPII W PORADNI
Terapia psychologiczna
- Jest skierowania do dzieci i młodzieży z problemami emocjonalnymi, trudnościami w adaptacji do środowiska szkolnego, problemami wynikającymi ze złożonej sytuacji rodzinnej, sprawiających problemy wychowawcze.
- Termin pierwszej konsultacji ustalany jest po pisemnym zgłoszeniu.
- Pierwsze 3 lub 4 konsultacje mają na celu nawiązanie kontaktu, poznanie sytuacji dziecka, omówienie oczekiwań dziecka i rodzica.
- Kolejne konsultacje odbywają się w miarę możliwości, co dwa tygodnie, w godzinach popołudniowych.
- W zależności od wieku dziecka i zgłaszanego problemu terapia odbywa się w formie indywidualnych konsultacji dla dziecka lub konsultacji dla dziecka i rodziców.
- Konieczny jest systematyczny udział w zajęciach.
- Wskazane jest wcześniejsze informowanie o ewentualnych nieobecnościach.
- W sytuacji nieobecności dziecka i braku kontaktu rodzica z placówką w ciągu tygodnia terapia zostaje przerwana.
Terapia pedagogiczna:
- Jest skierowana głównie do uczniów szkół podstawowych i gimnazjów posiadających trudności w uczniu się, niższymi bądź nieharmonijnie rozwijającymi się możliwościami umysłowymi lub o charakterze specyficznym (dysleksja, dyskalkulia).
- Zajęcia odbywają się co dwa, trzy tygodnie; trwają w zależności od potrzeb i możliwości ucznia od jednej do dwóch godzin.
- Efekty mogą widoczne po dłuższym czasie zakłada się więc, że terapia powinna trwać minimum jeden semestr.
- Przy dużych trudnościach ucznia możliwa jest kontynuacja terapii przez dłuższy okres czasu (2-3 lata).
- Wskazany jest systematyczny udział w terapii. W przypadku niemożności przywiezienia dziecka na zajęcia konieczne jest zawiadomienie o tym poradni.
- Brak kontaktu rodzica z poradnią w ciągu jednego tygodnia od nieobecności oznacza przerwanie terapii.
- Po zakończeniu cyklu zajęć przeprowadza się kontrolne badania psychologiczno – pedagogiczne aby ocenić efekty terapii.
- W przypadku występowania dużych zakłóceń w rozwoju psychomotorycznym dzieci w wieku przedszkolnym możliwe jest zorganizowanie terapii pedagogicznej także dla dzieci tej grupy wiekowej.
- W trakcie trwania terapii możliwe są konsultacje indywidualne dla rodziców uczniów objętych pomocą, co sprzyja osiąganiu pozytywnych efektów terapii.
Terapia logopedyczna
- Jest skierowana przede wszystkim do dzieci wykazujących poważne opóźnienia w rozwoju mowy i języka.
- Do zajęć kwalifikuje się dzieci po przeprowadzeniu badania logopedycznego (w uzasadnionych przypadkach niezbędne jest uzupełnienie badania logopedycznego diagnozą poziomu dojrzałości umysłowej, poziomu rozwoju psychomotorycznego, bądź wynikami diagnozy medycznej ).
- O częstotliwości zajęć decyduje logopeda. Częstotliwość spotkań terapeutycznych uzależniona jest od rodzaju i zakresu zaburzenia oraz od aktualnych możliwości poradni (liczby dzieci objętych terapią). Zajęcia odbywają się w godzinach popołudniowych, nie rzadziej niż raz na dwa, trzy tygodnie. Przy szczególnie poważnych zaburzeniach, w początkowym okresie, przewiduje się zajęcia co tydzień.
- Dla pełnego sukcesu terapii logopedycznej niezbędny jest systematyczny udział w zajęciach a także ścisła współpraca środowiska rodzinnego w procesie utrwalania i automatyzacji wymowy.
- Konieczne jest wcześniejsze informowanie o ewentualnych nieobecnościach. Nie zgłoszenie się w ustalonym terminie na zajęcia i brak kontaktu ze strony rodzica w ciągu jednego tygodnia traktowane jest jako rezygnacja z terapii.
- Po nieuzasadnionym przerwaniu terapii nie istnieje możliwość jej wznowienia w aktualnym roku szkolnym.
Zajęcia terapeutyczne odbywają się w wybrane dni do godziny 17:00
Porady wychowawcze dla rodziców
- Prowadzone są przez psychologów i pedagogów na terenie poradni oraz podczas udziału naszych pracowników w spotkaniach z rodzicami na terenie szkół i przedszkoli.
- Rodzice mają możliwość indywidualnie porozmawiać, otrzymać wsparcie i poradę w rozwiązywaniu min. takich problemów jak: trudności dziecka w nauce, problemy w komunikowaniu się z dzieckiem, trudna sytuacja rodzinna, wydarzenia kryzysowe.
Współpraca Poradni z placówkami - załącznik pdf
OFERTA WSPÓŁPRACY DLA SZKÓŁ 2024- 2025.doc (102,00KB)
OFERTA WSPÓŁPRACY DLA PP 2024- 2025.docx (54,15KB)